sâmbătă, 13 august 2016

Tort trio fructe de padure (nu contine ou!)


Ideea acestui tort m-a chinuit cateva nopti bune, am avut tot felul de idei si schite de reteta, pana am ajuns la o varianta care sa mi se para potrivita in teorie si pe care sa imi doresc sa o pun in aplicare. Am optat pentru a-l face intr-o tava cu fundul detasabil, de 18 cm diametrul deoarece mi se par mai simpatice torturile micute dar cat de cat inalte.Sa trecem la reteta :)

Am folosit:

Pentru blat:
- 50g miez de nuca macinata
- 100g banana coapta (1 banana) zdrobita bine cu furculita
- 1 lingura cu varf de carob
- 50g unt gras topit
- 100ml apa minerala
- 50g de faina
- 1 lingurita de praf de copt
- zeama de la o jumatate de portocala, pentru insiropat
** daca banana nu este indeajuns de coapta si dulce, puteti lua in considerare sa adaugati sirop de artar, dupa gust
Se amesteca toate ingredientele, se toarna in forma tapetata cu hartie de copt si se baga la cuptorul preincalzit la 180 de grade aprox 25 min. La testul scobitorii, aceasta va iesi putin umeda (blatul este in sine putin umed de la banana) dar necleioasa! Un alt semn al faptului ca blatul este gata este faptul ca marginile sale sunt clar delimitate de pe peretii tavii in care s-a copt. Buun. Blatul se inteapa din loc in loc, apoi se stoarce putina zeama de portocala pentru insiropare si se lasa in forma, la racit.


Crema 1:
- 200g de mascarpone
- 250g de mure congelata
- 15g unt de cacao
- 2-3 linguri de sirop de artar
- 2-3 linguri de lapte condensat neindulcit (puteti sari peste laptele condensat, eu am avut nevoie ca sa imi mixeze mai bine blenderul cel batran)
- zeama de la o jumatate de portocala
Murele congelate le-am pus intr-o craticioara, la foc mic, amestecand continuu timp de cateva minute pana ce s-au inmuiat; apoi le-am presat printr-o strecuratoare, obtinand un fel de reductie, fara samburi - echivalentul a 200g.
Am pus in blender cele 200g de mure astfel obtinute si restul ingredientelor apoi am blenduit pana am obtinut o crema uniforma.


** Deoarece tava mea are inaltimea de 6.8cm, am inaltat-o cu hartie de copt, pentru a-mi incapea toate cremele. Tortul final are fix 8cm in inaltime, folosind tava de 18cm diametru, deci, aveti grija si inaltati cu hartie de copt daca va aflati in aceeasi situatie!
Am turnat crema 1 si am dat la congelator aproximativ 2 ore.



Crema 2:
- 200g afine congelate
- 200g de mascarpone
- 15g unt de cacao
- 2-3 linguri de sirop de artar
- 2-3 linguri de lapte condensat neindulcit (puteti sari peste laptele condensat, eu am avut nevoie ca sa imi mixeze mai bine blenderul)
- zeama de la o jumatate de portocala
Pentru crema 2, am procedat intocmai ca la crema 1, cu singura diferenta ca afinele doar le-am inmuiat in craticioara pe foc mic si le-am pus direct in blender (adica nu le-am mai presat pe sita, nu aveam de ce).
Am turnat in forma peste blat si crema 1 si am pus la congelator aprox. 2 ore.


Crema 3:
- 200g de capsuni congelate
-  200g de mascarpone
- 15g unt de cacao
- 2-3 linguri de sirop de artar
- 2-3 linguri de lapte condensat neindulcit (puteti sari peste laptele condensat, eu am avut nevoie ca sa imi mixeze mai bine blenderul)
- zeama de la o jumatate de portocala


Am procedat intocmai ca la crema 2, am turnat in forma si am pus la congelator.



La mine s-a nimerit sa il las toata noaptea la congelator, asa ca a doua zi a stat cam 6 ore la frigider si jumatate de ora la temperatura camerei inainte de a-l taia. Daca nu il tineti atat de mult la congelator, se poate servi mai repede, insa tot ar fii bine sa stea in jur de o ora la temperatura camerei, pentru a se taia cu usurinta. **Daca pare ca se inmoaie prea rau, il puteti pune un pic la congelator, la mine abia dupa 8 ore de stat in frigider felia ramasa s-a inmuiat un pic prea tare.

Tortul l-am scos din forma imediat ce l-am luat din congelator, si am dezlipit incet hartia de copt de pe el.
Se taie cu un cutit incins sub jet de apa fierbinte, sters cu un servet. Faceti prima taietura, stergeti cutitul si apoi a doua taietura; in felul acesta, nu se intrepatrund cremele si se taie felia frumos :) 

! Daca folositi fructe proaspete, nu mai este necesar sa le puneti pe foc inainte de prepararea fiecarei creme, dar puteti topi putin untul de cacao la microunde ca sa va asigurati ca se incorporeaza perfect in compozitie (mai ales daca blenderul nu este unul foarte puternic).
! Tineti seama ca este un desert in principal pentru copii, gustul este usor dulceag. Daca doriti un preparat mai dulce, puteti pune atat in creme cat si in compozitia blatului mai mult sirop de artar/miere/zahar in functie de preferinte si de cine va consuma in final tortul (daca este destinat adultilor sau copiiilor)


Desi pare mult de munca, lucrul efectiv la acest tort dureaza cam 30 de minute, restul este timp petrecut la cuptor si la congelator. Practic, in ce priveste cremele, numai fructul difera, dar procedeul prepararii este acelasi.
Acest tort este potrivit si celor cu intoleranta la ou sau la albus deoarece am evitat sa folosesc ou in compozitie ;)
Sper sa incercati sa il preparati si sa va placa :)!


P. S Fiindca am fost intrebata de unde am cumparat-o, ghirlanda este facuta de mine :) Dureaza 10 min daca aveti materialele necesare!
Mai jos, o mica galerie foto :-)


















4 comentarii:

  1. Buna zua! La aceasta reteta laptele condensat poate fi inlocuit cu lapte de cocos, de exemplu?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna ziua, nu stiu cum se comporta la congelator laptele de cocos insa daca aveti experienta cu el in sensul in care stiti ca nu face "ace", atunci il puteri folosi fara probleme. Laptele condensat este pus in cantitate mica, pentru a putea utiliza blenderul (cum am explicat in reteta) insa si pe considerentul ca ramane ca textura mai cremos, dupa inghetarea cremelor.

      Ștergere
  2. Bună ziua. As putea pune ceva în creme astfel încât sa nu fie nevoie sa stea la congelator? Nu am loc în congelator sa bag tava. Mulțumesc

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna ziua, cu siguranta se poate face acest tort cu gelatina, in acest caz este necesar sa il puneti numai la frigider. Nu va pot spune insa ce cantitate de gelatina ar trebui sa folositi fiindca nu am incercat aceasta varianta..

      Ștergere